Hoe  kom ik gezond de vakantie door?
Dat is een vraag die veel cliënten aan mij stellen nu de vakantie tijd begint.

In de vakantie heb je lekker veel vrije tijd, weinig tot geen verplichtingen, geen wekker die in de ochtend gaat, maar lekker luieren en veel genieten. 

Alleen hoort daar dan ook bij: even niet sporten, niet koken en niet gezond eten??
Je bent zo goed bezig met bewegen en met gezonde voeding waardoor jij je energiek voelt. Dat ga je toch niet verknallen door een paar weken vakantie? 
Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet, je kunt ook genieten van je vakantie en energiek en gezond blijven. En geen kilo’s aan te komen.

Voeding 

Ben je thuis of op een camping en maak jij zelf het ontbijt klaar? Ga niet ineens croissantjes met kaas of zoete broodjes met chocolade en jus d’ Orange eten en drinken, maar blijf hetzelfde ontbijten als thuis. Maak heerlijke gezonde ontbijtjes en neem er de tijd voor.
Ditzelfde geldt voor de lunch,  geniet van salades met vis, of kip of van de vele andere recepten. In mijn 12 weken programma deel ik vele recepten met jou die je kan gebruiken. 

Ben je in een hotel of  ga je dagjes uit. Start met een gezond verzadigd ontbijt. Onderweg of in het hotel kun je gezonde keuzes maken. Ieder restaurant heeft  wel een heldere soep en lekkere salades. Ook een omelet (zonder brood) met een soep kan.
Voor het diner kun je wederom gezonde keuzes maken, denk aan een (heldere) soep  en bijvoorbeeld een stukje vlees (biefstuk, kip, vis enz.) met gegrilde groente. En je kan altijd om extra groenten vragen bij je gerecht.
Nagerecht of iets lekkers bij de koffie of een ijsje onderweg? Dat mag natuurlijk best een keer, als je daar naar verlangt, maar probeer het niet iedere dag te doen. Beter kies je voor een lekker stuk fruit. 

Kun jij zelf wat klaar maken (thuis, op de camping, of in je vakantiehuisje) zorg dan dat je de gezonde basis bij je hebt, als die ter plaatse niet te koop is.  Koop daarnaast op de plek van bestemming verse voeding.

Advies is en blijft om voldoende water te blijven drinken, maar zo af en toe een glaasje alcohol, als je daar behoefte aan hebt, kan wel.
Maak het jezelf niet te moeilijk, want het moet je zeker geen stress gaan geven. Je bekijkt wat haalbaar is. Ga alleen niet los door alles te eten en nergens meer op te letten tijdens je vakantie. Dit zal je meteen merken aan je energie en ook in de kilo’s. 

Nogmaals blijf goed water drinken. Start je dag met twee glazen water en probeer 1 1/2 liter water en thee te drinken en bij warm weer graag nog wat meer drinken.

Onderweg eten tijdens je reis

Koek, krentenbollen, chips, frisdrank, energiedrank en drop. Doe het niet!
Dan eet je de hele weg koolhydraten, dit is een overdosis aan suikers.
En suikers geven je even energie, maar daarna ontneemt het je energie. Door de bloedsuiker dip kom je dan moe en humeurig aan op de plaats van bestemming. 

Neem een gekookte eitjes, stukjes rauwkost, komkommer, tomaatjes, paprika en bv bleekselderij mee. Ook nootjes, fruit,  bananenbrood, groente ei muffins, zelfgemaakte soep, wraps kunnen goed en als drinken: water. Eventueel kun je water met een smaakje maken zoals citroen, munt, enz. 

Beweging

Natuurlijk is het heerlijk om tijdens je vakantie lekker rustig op te starten. Boekje lezen, lekker luieren, maar dit kun je best combineren door te wandelen, te fietsen of bijvoorbeeld te zwemmen.

Wanneer je op vakantie bent zijn wandelen en fietsen een mooie manier om de omgeving te zien. Is er een zwembad, ga je lekker baantjes trekken . Doe een wedstrijdje met je kids of partner maak er iets leuks van.

Ik wens je een hele fijne gezonde vakantie. Geniet ervan!

Hoe gezond is vasten?

Detoxen / Vasten is goed voor de gezondheid. Het helpt bij overgewicht, heeft een positieve invloed op de gemoedstoestand en is goed voor je uitstraling.

Is suiker slecht voor je?

Steeds vaker hoor je dat suikers slecht voor je zijn, maar waarom houden wij zo van suikers? En moet ik helemaal stoppen met het eten van suikers?

Afvallen | Stoppen met jojoën, hoe dan?!

Val jij ook regelmatig kilo’s af om vervolgens toe te kijken hoe het gewicht er langzaam maar zeker weer bij aan komt? In de blog lees je hoe dat komt!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *