Soms heb ik een off -day. Je weet wel zo’n dag dat je geen goede zin hebt, ken jij ze ook? Ja, natuurlijk ken jij ze ook. We hebben ze allemaal wel eens. Helemaal niet erg hoor.┬á

Maar zit je in een dip en wil je daar weer uit weet dan dat je de aanmaak van gelukshormonen kunt stimuleren. Mooi toch ­čÖé

Welke hormonen zijn dan gelukshormonen. (neuro transmitters)

De vier bekendste zijn Serotonine, dopamine, endorfine, en oxytocine.

Serotonine maakt ons blij en rustig dat je lekker kunt slapen.

Dopamine maakt ons actief en ondernemend.

Endorfine is pijn onderdrukkend, weerstandverhogend, vermindert angst en zorgt voor geluksgevoel.

Oxytocine noemen we ook wel ons knuffelhormoon. Door oxytocine voelen we ons rustig en geborgen (zorgt ook voor toeschiet reflex bij borstvoeding en samen trekken baarmoeder)

Wat ze gemeen hebben is dat je je goed gaat voelen. En deze hormonen hebben een positief effect op het verlagen van stress!

Een tekort aan deze hormonen maakt dat jij je neerslachtig voelt.

Hoe kunnen we deze gelukshormonen beïnvloeden.

Gezonde voeding

– Je lijf heeft voedingstoffen nodig om systemen en organen in je lijf te kunnen laten werken
– Om je immuunsysteem te voorzien van energie.
– Maar ook om hormonen te kunnen aan maken ook je gelukshormonen.

Knuffelen, sex

– Knuffelen met anderen,
– Met dieren,
– Huid contact,
– Complimentjes geven en ontvangen.

Zonlicht daglicht

– We hebben licht van buiten nodig om serotonine te kunnen maken. Dus ga lekker naar buiten om een wandeling te maken.

Bewegen

– Door sporten maken we dopamine, serotonine, en endorfine aan. Hierdoor verminderen we stress verbeteren we ons humeur en ons zelfvertrouwen.

Lachen

– Als je lacht maak je endorfines aan en dat werkt anti stress, we worden er rustig lekker ontspannen van.┬á

Gezonde  darmmicrobioom (darm hersen as)

– De darm produceert tryptofaan en daaruit serotonine die voor geluksgevoel zorgt.

Dus een baaldag kan, maar heb je te vaak depressieve gevoelens ga aan de slag met een gezonde leefstijl.

 

PMS | Is jouw vrouwelijke cyclus in balans?

Heb jij last van PMS of de andere klachten? Weet dan dat je, door het aanpassen van je leefstijl, hormonaal weer in balans kunt komen.

Vaak moe?

Hoe zit het met jou immuunsysteem? En hoe kun je laaggradige ontstekingen voorkomen en/of aanpakken? Lees het in mijn artikel.

Leptine resistentie | Heb jij de hele dag zin in eten?

Kun je de hele dag wel eten en lijk je onverzadigbaar? Dan kan het zijn dat je last hebt van leptine resistentie. Goed nieuws: er is iets aan te doen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *