Soms heb ik een off -day. Je weet wel zo’n dag dat je geen goede zin hebt, ken jij ze ook? Ja, natuurlijk ken jij ze ook. We hebben ze allemaal wel eens. Helemaal niet erg hoor. 

Maar zit je in een dip en wil je daar weer uit weet dan dat je de aanmaak van gelukshormonen kunt stimuleren. Mooi toch 🙂

Welke hormonen zijn dan gelukshormonen

Serotonine maakt ons blij en rustig en zorgt ervoor dat je lekker kunt slapen. 

Dopamine maakt ons actief en ondernemend.

Endorfine is pijn onderdrukkend, weerstandverhogend, vermindert angst en zorgt voor een geluksgevoel.

Oxytocine noemen we ook wel ons knuffelhormoon. Door oxytocine voelen we ons rustig en geborgen (zorgt ook voor toeschiet reflex bij borstvoeding en samen trekken baarmoeder)

Wat ze gemeen hebben is dat je je goed gaat voelen. En deze hormonen hebben een positief effect op het verlagen van stress!

Een tekort aan deze hormonen maakt dat jij je neerslachtig voelt.

Hoe kunnen we deze gelukshormonen beïnvloeden.

Gezonde voeding

– Je lijf heeft voedingstoffen nodig om systemen en organen in je lijf te kunnen laten werken
– Om je immuunsysteem te voorzien van energie.
– Maar ook om hormonen te kunnen aan maken ook je gelukshormonen.

Knuffelen, sex

– Knuffelen met anderen,
– Met dieren,
– Huid contact,
– Complimentjes geven en ontvangen.

Zonlicht/daglicht

– We hebben licht van buiten nodig om serotonine te kunnen maken. Dus ga lekker naar buiten om een wandeling te maken.

Bewegen

– Door sporten maken we dopamine, serotonine, en endorfine aan. Hierdoor verminderen we stress verbeteren we ons humeur en ons zelfvertrouwen.

Lachen

– Als je lacht maak je endorfines aan en dat werkt anti stress, we worden er rustig lekker ontspannen van. 

Gezonde  darmmicrobioom

– De darm produceert tryptofaan en daaruit serotonine die voor geluksgevoel zorgt.

Dus een baaldag kan, maar heb je te vaak depressieve gevoelens ga aan de slag met een gezonde leefstijl.

 

Wil je kijken wat ik voor je kan betekenen als leefstijlcoach

Asperge recept

Welke gerechten kan je allemaal maken met asperges? Ik heb een aantal recepten voor je gemaakt, zodat jij aan de slag kan.

PMS | Is jouw vrouwelijke cyclus in balans?

Heb jij last van PMS of de andere klachten? Weet dan dat je, door het aanpassen van je leefstijl, hormonaal weer in balans kunt komen.

Multivitamine

Veel mensen slikken tegenwoordig, zonder gezondheidscheck, extra vitamines. Maar heb je die extra multivitamines eigenlijk wel nodig?

0 reacties