Vitamine D is niet eens een vitamine maar een (pro) hormoon, vitamines komen veelal uit voeding.

Vitamine D maken we vooral zelf via de huid en een beetje uit voeding.

Nu weet ik als hormoon therapeut wel wat over hormonen en als orthomoleculair therapeut ook over vitamines. Dus dat komt mooi uit bij vitamine D

Hoe krijgen we vitamine D in ons lijf?

Zoals ik al zei 20 % uit voeding en 80% door de zon. Er is een heel systeem/omzetting voor nodig om uiteindelijk een voor ons lijf bruikbare vitamine D te krijgen.
Ik zal je het technische stuk besparen.
Wat duidelijk is dat je dus zon nodig hebt op je blote huid. Blote huid dus, dus niet alles bedekken met kleding. Mensen  die buiten lopen met lange gewaden en burka’s hebben daardoor een vitamine D tekort.

Nou hebben wij in Nederland te weinig zonkracht zeker van oktober tot maart/april. De zon komt niet hoog genoeg en kunnen we geen vitamine D aanmaken in onze huid. Daarnaast beschermen we onszelf bij zon met zonnebrandcrème met een zonnefactor. We moeten dus eigenlijk zon op onze huid krijgen sterk genoeg om de huid rood te laten worden, maar we moeten ook weer opletten voor verbranden met kans op huidkanker en huidveroudering. De tip is ga niet met een witte huid 3 weken “bakken”in de zon in je vakantie. Maar bouw het op en ga vaak naar buiten.
Kijk eens hoeveel dat we buiten komen, de meeste mensen veel te weinig. Denk daarbij eens aan ouderen die niet meer zo mobiel zijn en veel te weinig buiten komen, wat denk je zouden die een tekort hebben? Ja dat hebben ze, reken maar.

Risico groepen voor een vitamine tekort zijn

  • Iedereen en zeker in de winterperiode
  • Ouderen
  • mensen die binnen werken
  • Zwangere vrouwen
  • mensen met een witte huid (rossige mensen)
  • Getinte mensen  
  • Mensen met overgewicht.

Vitamine D uit voeding . Er zit vitamine D in bijv. vette vis  100 gr zalm ongeveer 11 mcg , makreel,  dan moet je wel veel vette vis eten wil je voldoende vitamine D zeg 75mcg binnen krijgen.

Vitamine D is vetoplosbaar deze kan in ons vet worden opgeslagen. Wanneer we het nodig hebben wordt het actieve vitamine D.  De evolutie leert ons dat we vroeger dikker werden in de zomer omdat er meer te eten was en sloegen we D op in het vetweefsel.

In de winter vielen we weer af er was weinig eten en kwam de nodige D vrij.

Helaas werkt het zo niet meer we hebben eten in overvloed en vallen niet af in de winter. Dus het werkt anders dan met wateroplosbare vitamines die je niet opslaat maar uitplast.  

Hebben we extra vitamine D nodig?

Ja, we hebben het zeker nodig hoeveel? 

In oktober zakt deze en in december kun je er vanuit gaan dat deze te laag is, de voorraad is op en je krijgt geen nieuwe binnen.
Dit is niet oké. Je moet deze hoog houden dus daarom in de winter hogere dosis vitamine D slikken. 

Afhankelijk van wat de waarde is adviseer ik de hoeveelheid soms is het nodig om te boosten.
Ikzelf ben 50 plus ik slik het hele jaar door vitamine D capsules met olijf olie (vet is nodig voor de opname) ik wil extra steun voor  o.a. botten, immuunsysteem, aanmaak hormonen, spierkracht ect. 

Verder is het dan wel belangrijk dat je voldoende calcium binnen krijgt uit voeding.  Nee, daar hoef je geen zuivel voor te eten. In groenten zit ook voldoende calcium. Je kunt natuurlijk ook af en toe yoghurt nemen. De calcium via de voeding is nodig omdat je anders calcium uit de botten gaat trekken voor de opname vitamine D. 

Terwijl we juist vitamine D o.a. ook slikken voor de botten  dus dan gebeurt het tegenovergestelde en dat is niet de bedoeling.

Vitamine D doet nog veel meer, 
vitamine D is nodig bij veel systemen en kan op veel cellen aandokken, 
kankercellen  remt de groei,
rode bloedcellen verbetert de hemotopoëse  ,
immuunsysteem,
goed voor de botten en gebit (samen met K),
verminderd de PTH sysnthese en afgifte,
zorgt voor meer spierkracht,
bouwstof voor hormonen,
cel communucatie

Symptomen vitamine tekort 

  • Spierzwakte,
  • Gevoel om om te vallen,
  • Laag libido,
  • Osteoporose,
  • Hart en vaatziektes,
  • Minder stressbestendig,
  • Overgangsklachten,
  • PMS,
  • Winterdip,
  • Lage rugpijn,
  • Zwak kraakbeen,
  • Insuline resistentie,
  • Leptine resistentie 

Wil je graag weten hoe het met je vitamine status is en wil je hier advies in? Stuur een e-mail: info@angelien-gezondheidscoach.nl

Wil jij een goed opneembaar supplement ik heb supplementen op voorraad of kan je een bestel link sturen.

www.angelien-gezondheidscoach.nl

 

Tips voor een gezonde vakantie

Vakantietijd even niks moeten en alles mogen, maar let op sla hier niet in door. Ik geef je graag tips hoe je gezond en genietend vakantie kan hebben.

Slapend afvallen?

Afvallen terwijl je slaapt. Is dat een feit of een fabel?

Leptine resistentie | Heb jij de hele dag zin in eten?

Kun je de hele dag wel eten en lijk je onverzadigbaar? Dan kan het zijn dat je last hebt van leptine resistentie. Goed nieuws: er is iets aan te doen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *