Vitamine D is niet eens een vitamine maar een hormoon, want vitamines komen uit voeding. Vitamine D maken we vooral zelf via de huid en een beetje uit voeding.

Nu weet ik als hormoon therapeut wel wat over hormonen en als orthomoleculair therapeut ook over vitamines. Dus dat komt mooi uit bij vitamine D

Hoe krijgen we vitamine D in ons lijf?

Zoals ik al zei 20 % uit voeding en 80% door de zon. Er is een heel systeem/omzetting voor nodig om uiteindelijk een voor ons lijf bruikbare vitamine D te krijgen. Ik zal je het technische stuk besparen. Wat duidelijk is dat je dus zon nodig hebt op je blote huid. Blote huid dus, dus niet alles bedekken met kleding. Vrouwen die buiten lopen met lange gewaden en burka’s hebben zeker een vitamine D tekort.

Nou hebben wij in Nederland te weinig krachtige zon van oktober tot maart/april. De zon komt niet hoog genoeg en kunnen we geen vitamine D aanmaken in onze huid. Daarnaast beschermen we onszelf bij zon met zonnebrandcrème met een zonnefactor. We moeten dus eigenlijk zon op onze huid krijgen sterk genoeg om de huid rood te laten worden, maar we moeten ook weer opletten voor verbranden met kans op huidkanker en huidveroudering dilemma.
Kijk eens hoeveel dat we buiten komen, de meeste mensen veel te weinig. Denk daarbij eens aan ouderen die niet meer zo mobiel zijn en veel te weinig buiten komen, wat denk je zouden die een tekort hebben? Ja dat hebben ze, reken maar. 

Vitamine D uit voeding is maar 20 % want er is niet veel voeding met vitamine D. Er zit vitamine D in bijv. vette vis zoals wilde zalm, makreel, levertraan, maar je moet wel veel vette vis eten wil je voldoende vitamine D binnen krijgen en dat lukt niet.

Vitamine D is vetoplosbaar deze kan in ons vet worden opgeslagen. Wanneer we het nodig hebben wordt het actieve vitamine D. Dus het werkt anders dan met wateroplosbare vitamines die je niet opslaat maar uitplast.  

Hebben we extra vitamine D nodig? Ja, we hebben het zeker nodig hoeveel? Nu in maart kun je er vanuit gaan dat deze laag is, de voorraad is op en je krijgt geen nieuwe binnen.
Dit is niet oké. Je moet deze hoog houden dus daarom zeker in de winter vitamine D slikken. Afhankelijk van wat de waarde is adviseer ik de hoeveelheid soms is het nodig om te boosten.
Ikzelf ben 51 jaar ik slik het hele jaar vitamine D capsules met olijf olie (vet is nodig voor de opname) ik wil extra steun voor mijn botten en immuunsysteem.  

Verder is het dan wel belangrijk dat je voldoende calcium binnen krijgt uit voeding. De bijschildklieren produceren bijschildklier hormoon meten het. Nee, daar hoef je geen zuivel voor te eten. In groenten zit ook voldoende calcium. Je kunt natuurlijk ook af en toe yoghurt nemen. De calcium via de voeding is nodig omdat je anders calcium uit de botten gaat trekken voor de opname vitamine D. Terwijl we
vitamine D o.a. ook slikken voor de botten dus dan gebeurt het tegenovergestelde en dat is niet de bedoeling.

Vitamine D doet nog veel meer nodig bij veel systemen en kan op veel cellen aandokken. Vitamine D is ook belangrijk voor ons immuunsysteem. Bij een tekort van vitamine D blijft het immuunsysteem aan staan. Dit is niet oké het moet overdag veelal uit staan. Doordat immuunsysteem aan blijft staan blijf je in ontstekingsreactie.( Laag gradige) ontstekingen kosten te veel energie!

Symptomen vitamine tekort 

  • Spierzwakte,
  • Gevoel om om te vallen,
  • Laag libido,
  • Osteoporose,
  • Hart en vaatziektes,
  • Minder stressbestendig,
  • Overgangsklachten,
  • PMS,
  • Winterdip,
  • Lage rugpijn,
  • Zwak kraakbeen,
  • Insuline resistentie,
  • Leptine resistentie 

Je kunt vitamine D uit bloed laten bepalen. Van daaruit kun je de hoeveelheid bepalen. Ik laat bij mijn cliënten meestal vitamine D uit bloed bepalen en adviseer daar de hoeveelheid op. Overdosering gaat niet zo snel. Je kunt ook een onderhoud dosis nemen in de winter, wel graag met vet. Boven de 50 levensjaar het hele jaar door liefst met K2 en gezond eten, veel groenten! 

Wil je graag weten hoe het met je vitamine status is en wil je hier advies in? Doe dan mee met het 12 weeks programma, daar hoort dit ook bij.

30 maart laatste kans voor nog 12 cliënten na 30 maart is er een cliënten stop tot september!

 

Heb je vragen, mail mij dan op info@angelien-gezondheidscoach.nl. Ik kom graag met je in gesprek om te zien of dit programma voor jou op dit moment de juiste stap is. Ik ben daarin eerlijk en duidelijk naar jou toe.

Slapend afvallen?

Afvallen terwijl je slaapt. Is dat een feit of een fabel?

Vaak moe?

Hoe zit het met jou immuunsysteem? En hoe kun je laaggradige ontstekingen voorkomen en/of aanpakken? Lees het in mijn artikel.

Invloed van stress op hormonen

Heb jij last van PMS of de andere klachten? Weet dan dat je, door het aanpassen van je leefstijl, hormonaal weer in balans kunt komen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *