Het aantal vrouwen met PMS en PMDD klachten neemt helaas toe. Maar ook zie ik steeds vaker vrouwen met endometriose. Deze drie hebben met elkaar gemeen dat het een disbalans is in de hormonen door hormoonschommelingen in de vrouwelijke cyclus, net voor de menstruatie en in de overgang. In eerste instantie is er een schommeling in oestrogeen, progesteron en serotonine. Er is vaak een oestrogeendominantie en insulineresistentie. Deze disbalansen worden versterkt/veroorzaakt door onder andere voeding, overgewicht, stress, leeftijd, beweging, medicatie en slaap. Heb jij last van PMS of de andere klachten? Weet dan dat je, door je leefstijl aan te passen op deze gebieden, hormonaal weer in balans kunt komen.

Wat zijn PMS en PMDD klachten 

Heb jij een beetje buikpijn? Dan heb je nog geen PMS. Hieronder beschrijf ik veel voorkomende klachten die zijn beschreven in wetenschappelijke studies. Dit wil niet zeggen dat alle klachten herkenbaar moeten zijn voor jou. Hou voor jezelf bij welke klachten jij herkent en welke maandelijks maand terugkomen.

Fysieke klachten 

Veel voorkomende lichamelijke klachten zijn:

  • Buik krampen
  • Vermoeidheid
  • Opgeblazen gevoel
  • Spierpijn
  • Gewrichtspijn
  • Rugklachten (lage rugpijn)
  • Pijnlijke borsten
  • Vocht vasthouden
  • Constipatie en/of diarree
  • Acne
  • Hoofdpijn
  • Candida
  • Gewichtstoename

Emotionele klachten

Naast lichamelijke klachten kun je ook veel hinder ervaren van emotionele klachten zoals:

  • Stemmingswisselingen
  • Steeds trek in zoet (chocolade bv)
  • Prikkelbaar (kort lontje)
  • Angst
  • Spanning
  • Rusteloosheid
  • Verminderde libido
  • Depressief
  • Concentratieverlies
  • “Heksen gedrag”
  • Slecht slapen
  • Snel huilen

Tijdens de overgang kunnen, naast bovenstaande symptomen, ook de volgende klachten aanwezig zijn:

  • Droge slijmvliezen
  • Zwaardere menstruaties
  • Opvliegers

Stap voor stap te werk gaan 

De beste manier om weer in balans te komen is om het stap voor stap te doen. Het geeft minder stress, en zoals een deelneemster van mijn programma  zei “vele kleine stapjes zijn samen een grote stap geworden”.

Wat kun je doen voor de hormoonbalans? 

  • Gezonde darmen zijn belangrijk voor een goede hormoonbalans. 80% van de aanmaak van serotonine (gelukshormoon) gebeurt in de darm. Hoe is het met uw darm bacteriën, gisten en schimmels? Afhankelijk van klachten is het belangrijk om dit te laten onderzoeken.
  • Eet 500 gr groenten per dag. Doe dit in meerdere maaltijden.
  • Heb je misschien voedingsintoleranties? Afhankelijk van klachten kan dit onderzocht worden.
  • Eet voldoende vezels.
  • Drink voldoende water (minimaal 30 ml per kilo lichaamsgewicht)
  • Vermijd insuline resistentie. Zorg daarom voor een stabiele suikerspiegel, eet weinig suiker en slechte koolhydraten.
  • Beperk het aantal eetmomenten tot 3 à 4 op een dag (zeker niet meer).
  • Eet gezonde fyto-oestrogenen. Het heeft veel gezondheidsvoordeel, nog meer bij vrouwen in de overgang. Maar altijd met beleid, ook hier geldt: teveel is niet oké. Zeker voor mannen en zijn vruchtbaarheid. Een teveel is ook niet goed voor mensen met schildklier klachten.  
  • Fyto-oestrogenen lijken qua structuur op oestrogeen waardoor ze de effecten ervan kunnen nabootsen of blokkeren. Het heeft een zwakkere werking dan ons eigen oestrogeen en is dus goed bij oestrogeen dominantie. Enkele voorbeelden van fyto-oestrogenen die ik adviseer zijn: gefermenteerde soja – lijnzaad – peulvruchten – groenten – cranberries (zonder suiker) – alfalfa kiemen – noten en zaden – olijfolie en walnoten.
  • Zorg voor voldoende B-vitamines door gevarieerd en gezond te eten.
  • Zorg voor een goede stressbalans. Door te veel stress maak je het stresshormoon cortisol aan. Dit veroorzaakt o.a. een verhoogde bloedsuiker. Cortisol gebruikt progesteron waardoor oestrogeen dominantie verergert.
  • Zorg voor een gezond gewicht. Te veel vet geeft laaggradige ontstekingen en dus stress voor je lijf. En uit dat vet kan het lichaam ook extra oestrogeen maken.
  • Zorg voor een goede nachtrust.
  • Beweeg genoeg. Beweeg ook in je pauze, zeker wanneer je een zittend beroep hebt!
  • Goed voor jezelf zorgen.

Hormoonbalansprogramma 

Vermoed jij een disbalans in jouw hormonen? Wil jij hier succesvol aan werken?
Laat je dan begeleiden/coachen. Kijk hier voor de mogelijkheden.

Een begeleiding/coaching start met een anamnese, een gezondheidscheck waarbij er gekeken wordt naar: vitamines, mineralen, spoorelementen, voedingsstoffen en hormoonanalyse en het invullen van een voedingsdagboek.

De bevindingen bespreken we tijdens een intake gesprek van anderhalf uur. Op deze manier krijg je echt persoonlijke advies. 

Indien nodig en in overleg kunnen er ook bloed, ontlasting of urine testen plaatsvinden. Dit is bij iedereen verschillend en is afhankelijk van de symptomen.

Wil je een gesprek met mij? Dat kan! Neem dan contact met mij op via de mail of via telefoon.

 

Hoe gezond is vasten?

Detoxen / Vasten is goed voor de gezondheid. Het helpt bij overgewicht, heeft een positieve invloed op de gemoedstoestand en is goed voor je uitstraling.

Is suiker slecht voor je?

Steeds vaker hoor je dat suikers slecht voor je zijn, maar waarom houden wij zo van suikers? En moet ik helemaal stoppen met het eten van suikers?

Afvallen | Stoppen met jojoën, hoe dan?!

Val jij ook regelmatig kilo’s af om vervolgens toe te kijken hoe het gewicht er langzaam maar zeker weer bij aan komt? In de blog lees je hoe dat komt!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *