“Waarom zou je geen vitamine D slikken?” vraagt hoogleraar en immunologie van Wageningen Universiteit Huub Savelkoul zich af.

“Er zijn zoveel aanwijzingen in de wetenschappelijk literatuur dat het helpt tegen Corona”

Reguliere en orthomoleculaire geneeskunde samen voor een gezond leven

#SAMENSTERK

Mijn advies is vitamine D en K en dan de juiste dosering! (Behalve mensen met nier problemen en/of bloedverdunners!)

Een vitamine D onderhouden moet in een hogere dosis dan er nu geadviseerd wordt.

Vitamine D3 vervult talloze functies binnen ons lichaam. Natuurlijk samen met vitamine K2 binnen de calciumstofwisseling, maar ook binnen het immuunsysteem. Recente studies -> onderzoek naar verband tussen een lage vitamine D-status en/of een lage vitamine K-status en het optreden van ernstigere complicaties bij COVID-19, wijzen in de richting van het belang van suppletie om een goede vitamine K en vitamine D-status in het lichaam op te bouwen en te handhaven.

Over vitamine D schreef ik al eerder een blog maar het is nu zeker zo actueel bij Corona Covid19!

Van de overledenen had bijna iedereen een vitamine D tekort!
Want vitamine D is nodig voor ons immuunsysteem.

Nu is het helaas door alleen extra vitamine D te gaan slikken niet opgelost, maar je ziet wel uit de onderzoeken dat het nodig is!

Heel veel mensen hebben een tekort aan vitamine D omdat we te weinig zon hebben en dat bij veel mensen de omzetting niet goed gaat.

We wonen nu eenmaal te ver van de evenaar dus ja het is nodig om deze aan te vullen!

Bij ouderen gaat dit omzetten moeilijker en zij komen weinig buiten. Mensen met een donkere huid hebben hier in Nederland zeker een tekort.

Vitamine D uit voeding helpt wel maar is niet voldoende 

Vitamine D bronnen in de voeding:
Bijvoorbeeld:
100 gram zalm: 450 IE (11,25 mcg)
100 gram haring: 800 IE (20 mcg)
2 boterhammen (verrijkte margarine): 25 IE (0,63 mcg)

Hoeveel vitamine D slikken dan?

Meten is weten dus laat ik het vaak prikken dan weet ik ook hoeveel ik kan adviseren en of dat boosten nodig is.
Ik zie bij mijn cliënten vaak een te lage vitamine D (vitamine D prikken kan ook via mij)
Ook zie ik regelmatig bloeduitslagen van vitamine D 40-50  nmol/l,  waarmee de huisarts tevreden is. En nee dat is niet oké!
Ook bij de huisartsen uitslag staat minimaal  50 nmol/l en advies > 80 nmol/l.
Waarvan ik nog een stapje verder ga een optimale waarde is 100- 120 nmol/l.

Ik adviseer meestal om 75mcg per dag in te nemen dat is nodig als onderhoud (gebruik je medicatie kijk ik eerst of het kan).
En dan natuurlijk goede opneembare vitamine D in een vetmatrix, want het is een vetopneembare vitamine.

Vitamine D nu dus slikken omdat er Corona is?

Ja, maar niet alleen voor Corona, er zijn zoveel cellen die vitamine D nodig hebben om te functioneren. Dus altijd vitamine D slikken!

Het is echt niet alleen voor je botten zoals je vaak hoort, zeker nu of voor het immuunsysteem. 

Er zitten receptors (ontvangers) op vele cellen, daardoor heeft het vele functies.

Vanaf oktober daalt de vitamine D status weer. In het voorjaar zijn bij velen de waardes schrikbarend laag. 

Weet jij jouw vitamine D status?

Meer info lees mijn blog over vitamine D

Voor vragen neem contact op met mij: info@angelien-gezondheidscoach.nl

www.angelien-gezondheidscoach.nl

Ik ben hormoon en orthomoleculair therapeut, voedingsdeskundige en stresscounselor.

 

 

Iedereen aan de vitamine D

Hoe herken je dat je een vitamine tekort hebt? En hoe krijgen we vitamine D in ons lijf? In mijn artikel vertel ik je erover.

Vaak moe?

Hoe zit het met jou immuunsysteem? En hoe kun je laaggradige ontstekingen voorkomen en/of aanpakken? Lees het in mijn artikel.

bottenbouillon recept

Veel mensen maken regelmatig bouillon maar dat is van vlees met bot. Deze bouillon is dus alleen van bot! Ik deel met jou het recept

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *